Schiebroek volgens bewoners

Schiebroek op de kaart… meningen van bewoners

Afgelopen zaterdag stond ik met een kaart van Schiebroek op de Ganzerockt-markt op het Ganzerikplein te Schiebroek. Ik ben op dit ogenblik bezig met het maken van de wijkvisie van Schiebroek voor Havensteder. Hiervoor heb ik veel informatie verzamelt over Schiebroek. Informatie uit onderzoeken, plannen en afspraken over Schiebroek, interviews met medewerkers van Havensteder. Gesprekken die gevoerd zijn met professionals in de wijk.

Naast deze berg aan informatie, wil ik ook van bewoners zelf horen wat zij van hun wijk vinden.  Daarom had ik vijf vragen bedacht die ik aan de mensen op het Ganzerockt-festival heb gesteld. Ik vroeg mensen om op een kaart de antwoorden aan te geven. In totaal heb ik met 26 mensen gesproken. De uitkomsten heb ik vervolgens verwerkt in 1 kaart. En zoals belooft aan alle deelnemers, hierbij de kaart!

De vragen die ik heb gesteld waren:

1. Waar woon je zelf (geel poppetje)?

2. Waar staat jouw droomhuis in Schiebroek (roze huisje) ?

3. Waar kom je graag (rood hartje)?

4. Waar kom je niet graag (oranje spin)?

5. Stel dat je superman zou zijn, wat zou je als eerste veranderen in Schiebroek (blauw sterretje)?

Op de kaart staan de antwoorden als symbolen weer gegeven. Des te groter het symbool op de kaart, des te meer mensen die mening deelden. In de witte vlakjes staan de opmerkingen die mensen noemden bij de plekken op de kaart.

Hoewel het persoonlijke meningen zijn en je euit 26 gesprekken geen stellige conclusies kan trekken, heeft het mij wel geholpen om een beter beeld te krijgen van Schiebroek en haar bewoners. Ik vond het in ieder geval heel inspirerend om van mensen zelf te horen wat zij vinden van hun wijk.

Een aantal punten die mij opvielen: Mensen vonden het uit zichzelf leuk om te praten over Schiebroek. Ik heb niet echt hoeven werven voor deelnemers! Bewoners voelen zich betrokken bij hun wijk en veel mensen die ik sprak woonden er al jaren, vaak zelfs tientallen jaren. Er waren aan aantal veelvoorkomende overeenkomsten tussen de meningen; de verschillende parken zijn zeer geliefd, men komt graag op de Peppelweg en de buurt vanaf de Melanchton weg tot aan de Donkersingel is niet erg geliefd bij bewoners die er niet zelf wonen. Ik ben wel benieuwd hoe mensen uit die buurt hun wijk zelf beoordelen. Verder zijn bewoners blij met de rust, het groen en de voorzieningen in de wijk. Ook de snelle en goede verbinding naar het centrum wordt zeer hoog gewaardeerd.

Veel mensen gaven aan dat ze het achterste gedeelte van de Peppelweg (richting Albert Heijn) onaantrekkelijk vinden; leegstand woningen & winkels en vervuiling. Dit gedeelte staat aan een kant leeg omdat wij (Havensteder) bezig zijn met sloop/nieuwbouw. Na de sloop komt hier een woon-service zone (wonen vanaf de eerste verdieping, zorgaanbieders geconcentreerd op de begaande grond). Mensen in de Vergeet-me-niet buurt geven ook aan prettig te wonen, maar zouden wel (snel) verbeteringen aan hun woning willen. Zwerfvuil is ook een irritatiepunt dat vaak terug kwam. Zowel in de parken als in aan de Peppelweg en op het Ganzerikplein is het velen een doorn in het oog.

Qua droomhuis scoorde Hoge Limiet (verlengde van de Ringdijk, oude boerderijen) hoog, evenals… de eigen woning! En dat is natuurlijk goed nieuws!

De gegevens  uit de gesprekken en van de kaart neem ik mee met de andere informatie voor het maken van een passende en herkenbare wijkvisie. Mocht je zelf nog op- of aanmerkingen hebben, nog een thema of mening hebben die je niet op de kaart ziet? Geef een reactie op het blog! Wil je niet gelijk digitaal? Dan kan je ook mailen naar: anne.klusman@havensteder.nl

Geef een reactie

