Stoeien met cijfers

Image

Al weken ben ik in de weer met cijfers en gegevens. Ik haal ze overal vandaan en ik check me suf of de gegevens wel kloppen. Check, check, dubbel check.

Waarom deze fascinatie met cijfers? Ik ben bezig met de wijkvisie van Schiebroek en vind het prettig om de verhalen en gegevens die ik van wijkbewoners, collega’s en uit de interviews die eerder zijn afgenomen, te staven met cijfers. Zo krijg ik van de objectieve data (cijfers) en de subjectieve beleving (verhalen en ervaringen van mensen) een goed beeld van Schiebroek; de kansen en de uitdagingen.

Soms stuit ik op gegevens die echt de moeite waard zijn, daarom hierbij een link naar de website van de NRC. Zij plaatsten afgelopen februari een artikel van Arlen Poort, “Statistiek saai? CBS-cijfers komen tot leven op kaart”. Op een kaart van heel Nederland kan je vervolgens thema’s laten oplichten die je zelf aan klikt. De thema’s zijn bijvoorbeeld; maand inkomsten, 75 +ers of bevolkingsdichtheid. Daarna laat de kaart in kleuren zien hoe de situatie is in het gebied dat je hebt aangegeven. Informatief en leuk om zelf op onderzoek te gaan!

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/14/statistiek-saai-cbs-cijfers-komen-tot-leven-op-een-kaart/

Hierboven een afbeelding van het aantal 65+ers in Schiebroek. Rood is veel aanwezig, donker blauw is weinig aanwezig. Leuk om te zien dat inderdaad de ouderencomplexen op de Borghavendriehoek eruit springen, even als ons 55 + complex Wilgenstaete en Aafje.

Geef een reactie

